Het komt regelmatig voor: een medewerker gaat verhuizen en heeft een werkgeversverklaring nodig. Wist je dat je een automatisch ingevulde werkgeversverklaring in AFAS kunt laten genereren? Samen slim vooruit!
Wat is een werkgeversverklaring?
Als een medewerker gaat verhuizen of zijn eerste huis koopt, moet hij of zij meestal een hypotheek aanvragen. Een belangrijk onderdeel om een hypotheek aan te kunnen vragen is de werkgeversverklaring. Met de werkgeversverklaring geeft een werkgever een geldverstrekker, bijvoorbeeld de bank, een verklaring van het inkomen van de medewerker. Daarnaast wordt er in de werkgeversverklaring verklaard of het dienstverband voor bepaalde of onbepaalde tijd is.
Wat is een intentieverklaring?
De intentieverklaring is een onderdeel van de werkgeversverklaring. In de intentieverklaring geeft de werkgever aan wat de bedoeling is met het dienstverband na afloop van het tijdelijke contract. Dit gedeelte is dus alleen relevant wanneer de medewerker niet vast in dienst is.
NHG werkgeversverklaring
In veel gevallen vraagt de hypotheekverstrekker om een specifiek model: de nieuwste versie van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) werkgeversverklaring. De NHG werkgeversverklaring biedt een kader voor de informatie die wordt verstrekt aan geldverstrekkers, zodat deze aan de eisen voldoet en kan worden geaccepteerd. Hierop vermeld je de persoonsgegevens van de werknemer, zijn of haar contractduur, salarisgegevens en of het contract verlengd wordt bij goed functioneren.
Werkgeversverklaring in AFAS
Regel je de werkgeversklaring nog niet via je HRM-systeem? Dan kost dit je HR-afdeling en de medewerker veel tijd. De medewerker moet de aanvraag met het (juiste) formulier mailen en wachten op een antwoord; de manager moet alle salarisgegevens uitzoeken en invullen; het document printen, ondertekenen en inscannen – of zelfs opsturen per post. En dat terwijl de medewerker het document vaak op korte termijn nodig heeft.
Dat kan natuurlijk slimmer. Gelukkig zijn er verschillende manieren om hier binnen AFAS mee om te gaan:
1. Standaard AFAS werkgeversverklaring in Profit
In AFAS Profit kun je altijd het nieuwste model van de werkgeversverklaring vinden. Deze vind je in je AFAS HRM-systeem via Algemeen – Uitvoer – Beheer – Documenten. Zoek op ‘NHG werkgeversverklaring’. Dit document is al gevuld met persoons- en bedrijfsgegevens. Alleen sommige informatie ontbreekt nog, zoals het salarisgedeelte.
Maar wist je dat het nóg makkelijker kan?
2. Automatische aanvraag via AFAS Insite workflow
Je kunt dit proces heel makkelijk (laten) automatiseren door een workflow via AFAS InSite. Je personeel vraagt zelf eenvoudig de werkgeversverklaring aan via Employee Self Service. Vervolgens krijgt de manager een melding van de aanvraag. Zoveel mogelijk informatie wordt automatisch ingevuld en de manager kan de aanvraag met één druk op de knop goedkeuren. Je kunt de werkgeversverklaring zelfs automatisch digitaal laten ondertekenen. Dat bespaart een hoop tijd en uitzoekwerk.
Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n workflow eruit
kan zien:
Deze workflow is niet standaard beschikbaar in AFAS InSite, omdat de werkwijze per organisatie verschilt. AFAS biedt wel een standaard stappenplan voor het maken van zo’n workflow:
- Bepaal de rekenmethode voor de loonbestanddelen;
- Kies de juiste periode voor het ophalen van de loongegevens;
- Verzamel de gegevens voor op de werkgeversverklaring;
- Richt de workflow in via een nieuw of bestaand type dossieritem.
Workflow op maat?
Wil je een workflow voor de werkgeversverklaring inrichten voor jouw organisatie? Neem dan contact op met onze functioneel beheerders. Zij hebben veel ervaring met het bouwen van dit type workflow. Binnen no-time staat er een efficiënte workflow die jij en je collega’s kunnen gebruiken. Neem contact op via de Tickettool voor meer informatie. We helpen je graag slim vooruit!
Word gratis lid van onze community!
Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.
Word gratis lid van onze community!
Blijf op de hoogte van het laatste HR- en Payroll-nieuws, handige AFAS-tips en onze webinars.
Ontdek onze laatste artikelen
Hoe werkt de PAWW?
Met de PAWW kunnen (oud-)medewerkers na afloop van de WW of WGA een aanvullende uitkering ontvangen. In dit artikel leggen we dit uit.
Vrije ruimte in 2023 omhoog naar 3%
In 2023 wordt de vrije ruimte in de werkkostenregeling tijdelijk verhoogd naar 3%.
Project MARCH en Salure zijn ‘Dutch Masters of IT 2022’
Op donderdag 5 oktober 2022 hebben het Goudse IT-bedrijf Salure en het Delftse studententeam Project MARCH samen de Computable Award gewonnen in de categorie Zorgproject.
Hypotax: wat is het en hoe pas je het toe?
Hypotax is een regeling die wordt toegepast wanneer werknemers grensoverschrijdend werken en gedeeltelijk in het buitenland belastingplichtig zijn.
Eigenrisicodrager worden in 2023? Vraag dit uiterlijk 1 oktober aan
Wil jij volgend jaar eigenrisicodrager worden voor de WGA of ZW? Vergeet dan niet om dit uiterlijk 1 oktober aan te vragen.
Verhoging belastingvrije kilometervergoeding in 2023
Na jaren op € 0,19 per kilometer te hebben gestaan, wordt de onbelaste reiskostenvergoeding in 2023 verhoogd. Dit gebeurt naar aanleiding van de stijgende energieprijzen. De belastingvrije kilometervergoeding in 2023 wordt verhoogd naar € 0,21.