Loon wordt afhankelijk van persoonlijke prestatie

Flinke veranderingen in het personeelbeleid van Nederlandse bedrijven, volgens Watson Towers. De verhoging van loon in het CAO wordt vanaf 2013 meer en meer afhankelijk van persoonlijke prestaties. Daarnaast zal de helft van alle Nederlandse bedrijven komend jaar snijden in de kosten voor personeel.

Ieder voor zich

De traditionele hiërarchie die binnen de Nederlandse bedrijfsvoering heerst, maakt langzaam plaats voor nieuwe structuren. Een belangrijke ontwikkeling binnen deze moderne aanpak van werken, is het belonen van persoonlijke prestaties. Dat betekent dat er salarisverhoging wordt toegepast bij een medewerker die resultaatgericht werkt en op een efficiënte manier zijn doelen weet te bereiken. Maar daarmee rijzen ook vragen op, want is dit ‘ieder voor zich’ systeem echt zo functioneel als gedacht wordt?

Positieve en negatieve kanten

Er wordt vanuit verschillende sectoren zowel positief als negatief gereageerd op de plannen van het bedrijfsleven. Aan de ene kant kan een prestatie-afhankelijk salaris motiverend werken. Mensen willen zich graag extra inspannen voor loonsverhoging. Daarnaast worden de werkzaamheden per persoon transparanter, met als gevolg meer vrijheid en minder hiërarchie. Aan de andere kant lokt het systeem meer prestatiedruk uit, niet elke werknemer vaart daar wel bij. Een ander effect kan zijn dat er negativiteit rondom het beloningsstelsel ontstaat, want wat is de precieze maatstaf? Hoe wordt een prestatie per werknemer gemeten?

Ondanks de discussie gaat een groot deel van de Nederlandse bedrijven onderscheid maken tussen medewerkers. Een specifieke groep medewerkers zal hun loon zien stijgen, afhankelijk van hun prestaties. De overige medewerkers blijven op hun oude salaris of gaan er individueel op achteruit.

De nieuwe manier van werken zal tevens een kleine verandering betekenen voor de salarisadministratie. Administrateurs zullen gedetailleerder en specifieker te werk moeten gaan en zullen met meer uitzonderingen te maken krijgen.

Besparen

Uit het onderzoek blijkt ook dat 35 procent van de Nederlandse bedrijven gaan besparen op personeelskosten. Met als gevolg dat de lonen worden bevroren of dat het salaris wordt verlaagd. Dit hoeft niet te betekenen dat elke werknemer erop achteruit gaat. Een actueel voorbeeld is het bedrijf Capgemini, dat zijn oudere werknemers gevraagd heeft salaris in te leveren. Met het vrijgekomen geld worden onder andere jongere werknemers gestimuleerd.