In 2014 staat er een behoorlijke lastenverzwaring op het programma, dat zowel werknemers als werkgevers zal raken. Boosdoeners zijn het vervallen van de vrijstelling van de wegenbelasting, de nieuwe staffeling van de bijtellingscategorieën voor leaserijders en het aangepaste tarief van de aanschafbelasting BPM.
Hoewel het jaar 2013 wat betreft ‘groen en zuinig’ rijden positief is afgesloten, staat het jaar 2014 nu al in het teken van de lastenverzwaring. Uit onderzoek van LeasePlan Nederland blijkt dat de CO2-uitstoot gedaald is naar een gemiddelde van 102 gram per kilometer. Dat is een record wat betreft zuinigheid. Daarnaast hebben leaserijders vaker gekozen voor zuinige auto’s, waarvan 60 procent binnen de 0 en 14 procent bijtellingscategorie valt.
Vrijstelling vervalt
De verbetering op het gebied van leaseauto’s heeft waarschijnlijk te maken met de financiële prikkel vanuit de overheid. Zo hoefde er voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gram per km, diesel 95 gram per km) geen bijtelling betaald te worden. Hierdoor werd het extra aantrekkelijk gemaakt om zuinig te rijden. Deze regeling is per 1 januari 2014 niet meer van toepassing, waardoor de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) vervalt. Sinds dit jaar zal de MRB alleen op gewicht gebaseerd worden. Er wordt een uitzondering gemaakt voor auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer. Dit betreft over het algemeen (semi)elektrische auto’s. Deze worden tot en met 2015 vrijgesteld.
Stijging consumentenprijs
Andere maatregelen zijn de nieuwe staffeling van bijtelling categorieën voor leaserijders en het aangepaste tarief van de aanschafbelasting BPM voor wagenparkbeheerders. Als gevolg hiervan zal driekwart van de nieuwe auto’s qua consumentenprijs stijgen, met per auto een gemiddelde prijsstijging van 995 euro. Maar 23 procent van de auto’s wordt met een gemiddelde van 408 euro goedkper. Salarisadministrateurs zullen alert moeten zijn op de veranderingen omtrent leaseauto’s.
Benzine en diesel zelfde CO2-tarieven
Vanaf 2015 zullen de CO2-grenzen en tarieven van benzine en diesel auto’s gelijk gesteld worden. Deze maatregel heeft invloed op aankomend jaar, aangezien de grenzen al iets opgeschoven worden.