De toelichting op de foutmeldingen die u in het eerste kwartaal van 2011 kunt krijgen bij het doen van aangifte loonheffingen is gepubliceerd. Deze toelichting heeft betrekking op foutmeldingen in het foutenrapport dat u krijgt als er kleine fouten in de werknemersgegevens van uw loonaangifte zijn geslopen.

Controle van de loonaangifte op fouten

De computers van de Belastingdienst controleren alle binnenkomende loonaangiften direct op een groot aantal fouten. Bij kleinere fouten neemt de fiscus de aangifte wel aan, maar krijgt u een foutenrapport opgestuurd. In de ‘Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens’ voor het eerste kwartaal van 2011 vindt u meer informatie bij de meldcodes die in het foutenrapport staan. Vanaf pagina 14 van het document staan de meldcodes waar u dit kwartaal mee te maken kunt krijgen.

Hoe fouten te corrigeren?

Heeft u een foutenrapport van de Belastingdienst gekregen? Kijk die dan eerst goed na. Als er echt sprake is van een fout in de werknemersgegevens, moet u die in uw eigen salarisverwerking corrigeren. Het is meestal verstandig om ook de loonaangifte aan te passen. Doet u dit niet, dan is de kans groter dat u in de toekomst alsnog de juiste gegevens moet aanleveren als een voormalig werknemer UWV om een uitkering verzoekt.