Afgelopen week hebben CDA, GroenLinks, ChristenUnie, VVD en D66 nogmaals hun steun voor de reiskostenvergoeding uitgesproken. PvdA had een voorstel tot schrapping van de in 2013 ingaande wet ingediend, de participanten van het Lenteakkoord hebben echter tegengestemd.

De PvdA had een alternatief bedacht welke de 1.3 miljard euro tekort op een andere manier zou innen. Hoewel vier van de vijf partijen welke het Lenteakkoord hebben ondertekend ondertussen tegen het wetsvoorstel zijn, blijven ze echter tot de verkiezingen trouw aan het Lenteakkoord. Alleen D66 staat nog achter het huidige plan.

Afschaffing onbelaste reiskostenvergoeding

Eerder kon u bij ons al lezen over de afschaffing onbelaste reiskostenvergoeding. Het wetsvoorstel zal vanaf 2013 het woon-werkverkeer belasten voor forensen met eigen vervoer, openbaar vervoer en auto van de zaak. Vanaf 2014 zullen dienstreizen ook belast worden.

Het is minister de Jager (Financiën) niet gelukt om het plan voor het zomerreces uit te werken. Hierdoor worden de maatregelen pas op Prinsjesdag ingediend, als onderdeel van Belastingsplan 2013.

Prinsjesdag zal na de verkiezingen plaatsvinden. Het gevolg is dat het wetsvoorstel door de nieuwe Tweede Kamer zal worden behandeld.

Gevolgen voor files

Het Plan Bureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft onderzocht wat de gevolgen van de belasting zijn op de files. “Afschaffing van de belastingvrije woon-werkvergoeding voor alle vervoerbewijzen leidt op termijn tot minder en vooral kortere woon-werkverplaatsingen. Het specifieke effect op het woon-werkverkeer leidt vooral in de spitsuren tot minder openbaar vervoer-gebruik en autokilometers en daardoor ook tot een substantiële afname van de voertuigverliesuren.” Met voertuigverliesuren worden files bedoeld. Volgens het PBL zou alleen de kilometerheffing nog effectiever zijn.

Gevolgen vooral voor lage en middeninkomens

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft aangegeven dat het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding  vooral op lagere- en middeninkomens effect zal hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren tussen de 25 en 35 jaar de grootste woon-werkafstand afleggen. Flexwerkers leggen gemiddeld meer kilometers af naar het werk dan werknemers met een vast contract. De jongeren en flexwerkers gaan dus het meest van de gevolgen merken.

Het Centraal planbureau en het planbureau Leefomgeving zullen op 27 augustus de doorberekening van de verkiezingsprogramma’s presenteren.