Halverwege 2012 worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aanscherpt en stopt het BPM voordeel op zuinige auto’s. Werkgevers berekenen tegelijkertijd steeds vaker autokosten door voor privékilometers. Daarnaast stijgen de boetes en parkeertarieven.
In Nederland zijn er ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders. Er zijn in Nederland ongeveer 1 miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. De Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) becijferde dat de keuze uit auto’s met een lage bijtelling met 30% afneemt per 1 juli 2012 en met meer dan 50% per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In praktijk zullen de meeste berijders weer 25% bijtelling gaan betalen.
Steeds duurder
VAVDZ constateerde na het beoordelen van meer dan 100 autoregelingen dat het steeds vaker voorkomt dat werkgevers een eigen bijdrage vragen voor het privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. “Dit is dubbel betalen” aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. “Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever”. Volgens VAVDZ zijn meer dan 50% van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink zijn aangescherpt.
Volgens VAVDZ zou het theoretisch lonen om in de eigen auto te gaan rijden als de auto van de zaak nog duurder wordt in gebruik. Dit wordt echter door veel werkgevers niet mogelijk gemaakt. Naast praktische bezwaren, wordt er in plaats van een vergoeding ter hoogte van het leasetarief meestal slechts 19 cent per kilometer vergoed.