De auto van de zaak is een heikel punt op dit moment voor bedrijven en salarisadministrateurs. De wijzigingen uit de Autobrief 2.0 zullen pas in 2017 ingaan. Voor het tussenjaar 2016 heeft staatssecretaris Wiebes andere regelingen voorgesteld.
Het voorstel van de staatssecretaris is naar de Tweede Kamer gestuurd. Daar staat onder andere in dat in 2016 het bijtellingspercentage van 7 procent behouden blijven. Deze categorie gaat in dat jaar gelden voor volledig elektrische auto’s.
Eerder werd verkondigd dat het 7 procent bijtellingpercentage zou verdwijnen, zoals dat ook gebeurt met het 4 procent bijtellingspercentage.
Aanscherping 2016
Ook is het kabinet van plan om, bij aanschaf van een nieuwe (lease)auto in 2016, de CO2-grenzen aan te scherpen. Dit zou nodig zijn om ´de belastinginkomsten op peil te houden en om marktverstoring te voorkomen´. Wanneer een werkgever of werknemer een nieuwe auto aanschaft in 2016, dan moeten de nieuwe CO2-grenzen toegepast worden. Het daarbij behorende bijtellingspercentage geldt dan voor zestig maanden.
Met ingang van 2016 gaan de onderstaande CO2-grenzen op voor de bijtellingscategorieën:
– 14% bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer.
– 20% bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 79 gram per kilometer.
– 25% bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van 80 gram of meer per kilometer.
MRB
Een andere belangrijke aanpassing in de wet is een halftarief in de motorrijtuigenbelasting (MRB) in 2016. Elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer betalen in dat geval slechts 50% MRB. De gewichtscorrectie van 125 kilo voor hybride en (semi) elektrische auto’s blijft wel gelden. Bij het bepalen van de grondslag voor de MRB wordt de gewichtscorrectie van 125 kilo in mindering gebracht.