De coronacrisis, we zijn er voorlopig nog niet vanaf. Wel zien we wat versoepelingen van de lockdown. Kunt u ook niet wachten om weer naar buiten te gaan? Dat treft. De zomer staat immers voor de deur en wat doet de rasechte Nederlander dan? Juist: fietsen. Aangezien het woon-werkverkeer op termijn waarschijnlijk weer wordt hervat, is het in dit kader goed om even stil te staan bij het Fietsplan 2020. Dit is sinds 1 januari 2020 de nieuwe regeling voor de ‘fiets van de zaak’, oftewel de ‘leasefiets’. Vooral belangrijk om te weten: het Fietsplan 2020 maakt het ter beschikking stellen van de fiets aanzienlijk eenvoudiger. Zo hoeft de werknemer het precieze aantal gefietste privékilometers vanaf 2020 bijvoorbeeld niet meer bij te houden.

Hoe werkt het?

Een leasefiets is te vergelijken met een leaseauto: loon in natura. Werkgevers kunnen een (elektrische) fiets ter beschikking stellen aan hun werknemers. De werknemers zouden deze zelf waarschijnlijk niet snel aanschaffen vanwege de hoge aanschafprijs. Met fietsende werknemers profiteren werkgevers van fitter personeel. Daarnaast kunnen werkgevers besparen op reiskostenvergoedingen en -declaraties. De werknemers mogen de fiets zowel voor woon-werkverkeer als privé gebruiken. Net als met de lease auto van de zaak, betalen werknemers voor de leasefiets een bijtelling.

Hoe hoog is de bijtelling?

De bijtelling voor de leasefiets bedraagt op jaarbasis 7% van de cataloguswaarde van de fiets. Een voorbeeld: een werkgever schaft een fiets voor een werknemer aan met een cataloguswaarde van € 2.500,-. Dat betekent dat er op jaarbasis 7% van € 2.500,- (€ 175,-) bij het belastbare jaarloon van de werknemer wordt opgeteld. De werknemer betaalt uiteindelijk dus iets meer inkomstenbelasting, maar daar staat het gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets tegenover. Bovendien verzorgt de werkgever reparaties en onderhoud aan de fiets, én is deze verzekerd.

Een nadeel van het Fietsplan 2020 is dat werknemers hun eventuele reiskostenvergoeding kwijt kunnen raken voor de dagen dat zij met de fiets naar het werk komen. Dit is logisch, aangezien zij op de ‘fietsdagen’ geen reiskosten maken. Naast het mislopen van reiskosten, betalen werknemers ook de maandelijkse eigen bijdrage voor de leasefiets. Anderzijds mag de werkgever, naast de fietsregeling, ook andere reiskosten (leaseauto en ov) vergoeden. Dit is aan de werkgever.

Leasefiets en werkkostenregeling

Het gunstige aan de leasefiets regeling is dat deze buiten de werkkostenregeling (WKR) valt. De fiets blijft immers eigendom van de werkgever.  

Krijg advies van onze experts

Wilt u advies over het Fietsplan 2020? Of heeft u vragen over het inrichten van AFAS op dit onderwerp? De experts van Salure helpen u graag. Bel 0182 – 543 643 of mail naar info@beta.salure.nl.