Op Prinsjesdag is aan de Tweede Kamer het plan gepresenteerd waarin meer informatie gegeven werd over de forensentaks.
De definitie voor woon-werkverkeer staat als volgt beschreven: “Van woon-werkverkeer is sprake bij in een overeenkomst afgesproken reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar de werknemer werkzaamheden verricht. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, tellen alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.”
De beschrijving is gebaseerd op de definitie die voor de BTW geldt. De Wet herziening fiscale behandeling woon-werkverkeer stelt dat werknemers vanaf 1 januari 2013 niet langer aanspraak maken op een onbelaste vergoeding of verstrekking voor woon-werkverkeer. Zelfs woon-werkverkeer met de auto van de zaak valt onder de privéritten.
Ambulant woon-werkverkeer & detachering
Medewerkers die geen vaste werkplaats hebben, zullen de maatregelen vaak minder hard treffen. De definitie van woon-werkverkeer richt zich op het bedrijfsadres. Vaak reizen ambulante werknemers naar adressen die niet als bedrijfsadres zijn toegekend; deze reizen vallen onder het zakelijk reizen (denk aan medewerkers in de thuiszorg of gezinsbegeleiding). Er is pas sprake van woon-werkverkeer wanneer er op de specifieke werkplaats langer dan één jaar werkzaamheden worden uitgevoerd. Dezelfde regeling geldt voor gedetacheerde werknemers.
Wanneer de werkzaamheden op een specifieke locatie gelijk zijn aan de duur van het dienstverband, dan wordt er een uitzondering gemaakt en worden de ritten gezien als woon-werkverkeer.
Gevolgen voor economisch zwakkere gebieden
Volgens FD.nl zal de forensentaks vooral zwakkere economische gebieden treffen. Vergeleken met werknemers in de Randstad, gaan werknemers in bijvoorbeeld Oost-Groningendie meer betalen. Werknemer in Oost-Groningen rijden bijvoorbeeld gemiddeld 22 kilometer naar het werk rijden, in grootstedelijke gebieden is het gemiddelde 12 kilometer.
Vrees voor verhoging bijtelling
De Telegraaf meldt dat de fiscus mogelijk leaserijders extra kan belasten. Het privégebruik van de auto stijgt flink bij de auto van de zaak, gebaseerd op de nieuwe definitie van woon-werkverkeer.
Fiscalist Cor Overduim (Grant Thornton) meldt: “In de wet staat dat de bijtelling ‘ten minste’ 25 % is.” Waar veel zakelijke rijders denken dat het maximumtarief 25% is, heeft de Belastingdienst de mogelijkheid om meer belasting te heffen.
Bron: De Telegraaf